Københavns Kommunes ejerstrategi præciserer kommunens strategiske interesser for de 180 selskaber, foreninger og fonde, de udpeger bestyrelsesmedlemmer til.
Redaktør Jens Kristian Sommers oplevelse af direktør i Københavns Kommune Mads Grønvalls oplæg på Årets Offentlige Bestyrelseskonference 2017.
Aktivt ejerskab i de ni største selskaber
For de ni største selskaber ejet helt eller delvist af Københavns Kommune:
- HOFOR-koncernen
- Arena CPHX P/S
- By & Havn I/S
- Metroselskabet I/S
- Trafikselskabet Movia I/S
- Amager Ressourcecenter (ARC)
- I/S Vestforbrænding
- Centralkommunernes Transmissionsselskab I/S
- Hovedstadens Beredskab I/S
har kommunen et særligt formaliseret aktivt ejerskab. Selskaberne er valgt, dels fordi de er store, og kommunen skal sikre sine værdier – 76 mia. kr. svarende til 2 års budget – dels fordi selskaberne er nøgleaktører i forhold til realiseringen af Borgerrepræsentationens politikker på rigtig mange områder, f.eks. i visionen om at gøre København CO2-neutral eller sikre København mod oversvømmelser.
Der er i økonomiudvalget – tiltrådt af Borgerrepræsentationen – vedtaget en individuel ejerpolitik for de ni selskaber:
- Mål og hensyn på kort og langt sigt
- Kommunens overordnede politikker
- Årlig revurdering.
Realiseringen af disse ni ejerpolitikker er samlet i et ’ejerskabskontor’ i kommunens økonomiforvaltning.
Her er der:
- månedlige tavlemøder
- løbende dialog mellem selskabsdirektørerne og ledelsen i økonomiforvaltningen
- Kvartalsmøder med afrapportering til økonomiudvalget.
Ejerpolitikken i forhold til alle andre selskaber, fonde, foreninger mv. er forankret i de respektive fagforvaltninger.
Formelle og processuelle redskaber til at varetage ejerinteresser
De fire centrale redskaber for Københavns Kommune til at varetage ejerinteresser er:
- Vedtægter (hegner selskabet inde)
- Ejeraftaler – primært i relationer til I/S’er
- Generalforsamling, hvor der kan spørges ind
- Dygtige bestyrelsesmedlemmer – sikres bl.a. ved, at alle nye får et intro-bestyrelseskursus, der er en bestyrelseshåndbog, og bestyrelsesmedlemmer i de ni store selskaber har hver tilknyttet en dedikeret person i ejerskabskontoret til at ajourføre med viden og assistere i udførelsen af bestyrelsesarbejdet.
Bestyrelseskompetencer i de ni udvalgte selskaber
Det følger tillige af kommunens politik for aktivt ejerskab:
- at kommunen skal have fokus på at adskille rollerne som myndighed, kontraktpart og ejer, og
- at selskabets bestyrelse har ansvaret for den overordnede strategiske ledelse af selskabet.
Til hvert selskab er der formaliserede kompetencekrav til den samlede bestyrelse, f.eks.:
- Finansiering og formueforvaltning
- Byudvikling
- Forsyning.
Erfaringerne med ejerstrategien:
- Ejerstrategien giver et stærkt grundlag for en aktiv og kvalificeret dialog med selskaber
- Graden af implementering afhænger af kommunens ejerandel mv.
- Ejerstrategien har sat selskaberne højere op på den politiske dagsorden
- Ejerstrategien er med til at synliggøre selskabernes betydning for kommunens økonomi – og for en række centrale politiske dagsordener.