Når teknologien kuldkaster forretningsmodellen

Vores samfund forandrer sig med ekspotentiel hastighed. Netop hastigheden gør, at vi oplever det som disruption. Omstillingen fra jæger-samler-samfundet til agerbrugssamfundet var lige så radial som dagens omstilling, men den var bare lineær, så derfor tog den tusind år. Som illustration af forskellen på lineær og eksponentiel udvikling, så når vi med 30 lineære skridt ud i receptionen, mens vi med 30 eksponentielle skridt når 26 gange rundt om jorden.

Grundlaget for den digitale samfundsomstilling er udviklingen af datakraft. Mikroprocessorens kapacitet fordobles hver 12-18 måneder, og priserne falder endnu hurtigere. I dag koster en computer det, der svarer til en kop kaffe, og den fylder mindre end en fingernegl. Det åbner op for global udbredelse og mulighed for at integrere computere i alle mulige produkter. 

Tænk nye veje, så ændres verden om lidt

Da Colombus fik ideen om at sejle ad bagvejen til Indien, fandt han Amerika. Det er præcist sådan, det er i vores digitale verden; vi skal tænke helt nyt, fordi vi har en idé om, at det er smart. Men det, der viser sig at være rigtigt smart, er i virkeligheden noget helt andet end det, der oprindeligt var tænkt. Det er vores (langsomme) evne til at tænke nyt, som begrænser vores udvikling – altså softwaren. 

Teknologikombinationer revolutionerer verden

Telefonen, (digital)kameraet, computeren og WWW er gamle opfindelser. Det revolutionerende er, at det hele nu er samlet i mobiltelefonen. Det giver Facebook mening, og med Facebook er man verificeret til GoMore, airbnb… og pludselig opstår der en teknologiplatform for deleøkonomi. 

Netværk har værdi, fordi skalering er gratis

Facebook købte Instagram i 2012 for 1 mia. dollars – der var 13 medarbejdere. MobilePay slukker lyset for Swipp, fordi trafikken er på Mobile Pay. Værdien af netværket vokser, jf. Metcalfes lov, med antallet i anden potens – oprindeligt formuleret om værdien af telefaxmaskiner. Jo flere der har telefax, des flere kan man udveksle dokumenter med, og dermed stiger værdien af at eje en fax. For 50 år siden levede superbrands i gennemsnit i 67 år, og de havde i høj grad sin base i noget materielt.

Teknologi skuffer, inden det slår igennem

De første digitalkameraer skuffede, billedkvaliteten var uantageligt ringe, og prisen var ekstremt høj – faktisk havde Kodak patentet på digitalkameraet, men solgte det. I takt med at prisen faldt og kvaliteten steg, blev det analoge kamera udraderet. Men det helt revolutionerende er, at der nu er kameraer i alt – de selvkørende biler bruger kameraer til at navigere. Det var der næppe nogen, der havde forestillet sig, da de fiflede med de første digitalkameraer. 

Udvikling baseret på digitalisering giver lige adgang for alle

Tager vi f.eks. læring. De første digitale løsninger for e-learning har skuffet. En del universiteter ser ud til at have fundet en brugbar form. Næste fase er, at digitale løsninger udraderer den fysiske verden – bøger, skoler, universiteter holder op med at eksistere i den form, vi kender, men undervisning består. Når nogle få personer kan undervise alle, vil prisen for undervisning falde til næsten nul. Det giver selv de fattigste i ulandene mulighed for at lære på globalt topniveau, og dermed bliver undervisning demokratiseret – det er ikke kun os i ilandene, som får monopol på de bedste uddannelser. Det er formuleret meget præcist i Amara’s Law: “We tend to overestimate the effect of a technology in the short run and underestimate the effect in the long run”.

Eksponentiel udvikling sker også i de andre videnskaber

Ovenfor er kun belyst effekten af digitalisering. Inden for nanoscience, biotech og alle de andre forskningsgrene er udviklingen også eksponentiel. De bidrager i sig selv og i samspil med hinanden til en endnu hastigere og endnu mere kompliceret samfundsudvikling. Og er det en god idé? Vi må sige, at den teknologiske udvikling hidtil har givet os stadig højere indkomster, bedre helbred og dermed bedre forudsætninger for at leve det gode liv.

Om  Jesper Ulsø, direktør i Aller og partner i DARE DISRUPT

Jesper Ulsø er virksomhedsleder og entreprenør. Han har praktiske erfaringer fra et bredt udsnit af brancher fra IT og dot.com, over medie- og servicevirksomhed, til industrivirksomhed. Han er civilingeniør/HD og dimitterede fra

Singularity University (USA) i 2015. Karrieren begyndte hos IBM, hvorefter han drev egne virksomheder i 12 år inden for IT og dot.com. I dag er Jesper Ulsø direktør i Aller Media og bestyrelsesformand i flere virksomheder i Danmark, Norge og Sverige inden for Content Marketing, distributions- og rejsebranchen.